מאמר זה כלול במדריך לניהול עסקים קטנים. להורדת המדריך המלא ללא עלות לחץ כאן

80% מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים בתוך שנתיים. אחת מנקודות התורפה של עסקים אלו הוא היעדר כלי ניהול ומעקב, כמו שעומדים לרשותן של חברות גדולות.

מבחינת כלי ניהול, עסקים קטנים נופלים "בין הכסאות".

מערכות מידע לניהול עסקים מיועדות בד"כ לחברות גדולות ולכן מאד יקרות עבור עסק קטן. מערכות ERP לעסקים קטנים ובינוניים עולות אלפי ש"ח ויותר, הרבה מעבר למה שעסק קטן יכול להרשות לעצמו.

הסיבות להיעדר מערכות מידע לניהול בעסקים קטנים

הסיבה שחסרים פתרונות מתאימים לעסקים קטנים נובעת, קודם כל, מהיעדר ביקוש. בעלי עסקים קטנים לא מבינים עד כמה הם זקוקים, גם הם, לנהל את העסק שלהם בצורה ממוחשבת. יש לזה מספר סיבות:

  • סדרי עדיפויות: בעל עסק קטן צריך לעשות הרבה דברים, כמעט בעצמו: לתכנן, לייצר, לשווק, למכור, לנהל, להפיק חשבוניות וקבלות. מאחר והתועלת בניהול העסק בעזרת מערכת מידע איננה מוחשית, או מובנת דיה, צורך זה נדחק לסוף הרשימה, אם בכלל עולה.
  • היעדר כישורים וחשש מהתעסקות עם מחשב/טכנולוגיה: בניגוד לחברות גדולות, להן מחלקות ואנשי מקצוע היודעים לתווך בין העולם הטכנולוגי לתהליכי העבודה ולאנשי המקצוע, מרבית בעלי העסקים הקטנים מתקשים להבין את הקשר בין מערכות מידע לתועלות עסקיות. מרביתם לא למדו מנהל עסקים או מערכות מידע ולכן לא יודעים לבחון, לבחור, ליישם ולמנף כלי ניהול לתועלות עסקיות. חלקם אפילו פוחד משימוש בטכנולוגיה כך שאפילו לא פתוח ללמוד על זה.
  • היעדר תקציב: מערכות מידע לניהול עסקים עולות אלפי ₪ בד"כ, ואף יותר. משום היעדר הבנה עסקית באשר לתועלת שלהם, בעלי עסקים קטנים כלל לא בוחנים את כדאיות ההשקעה הזו. זה בהחלט מובן לאור האתגרים הכלכליים והפיננסים עימם מתמודדים בעלי עסקים קטנים.

איך יכולה תוכנה לניהול עסק לעזור לי?

התועלות הגלומות בניהול העסק בעזרת מערכת מידע רבות ומגוונות, והן משתנות מעסק לעסק ומתוכנה אחת לשנייה. האם קרה לך פעם ש…:

  • שכחת לחזור ללקוח לאחר ששלחת לו הצעת מחיר (ואז המתחרה שלך "תפס" אותו לפנייך)?
  • שכחת שהגיע מועד פרעון ההמחאה ולא הפקדת אותה לבנק?
  • שכחת שהגיע מועד הגביה של חשבונית ששלחת לפני חודש ללקוח, ולא הזכרת לו להעביר את התשלום?
  • טעית ברישום הכנסה שלך לרואה החשבון?
  • התקשית להציג לביקורת מס הכנסה את התיעוד על ההכנסות שלך?
  • התקשית למלא את שובר תשלום המקדמות למס הכנסה?

אלו הן רק חלק קטן מהאירועים שמערכת מידע טובה אמורה לחסוך לך. בנוסף, יתרונות נוספים שאולי כלל לא חשבת עליהם:

  • נראות בפני הלקוחות שלך: איך נראית הצעת המחיר שלך? החשבונית שלך? האם אתה משדר רצינות, עסק מבוסס המתנהל במקצועיות?
  • מיקוד משאבים למקסימום עסקים: האם אתה יודע מיהם הלקוחות הכי טובים שלך, בהם כדאי לך להשקיע משאבים כדי להמשיך למכור להם עוד? אולי אתה מטפח לקוחות שכלל לא תורמים לך להכנסות באופן משמעותי.
  • מדידה בהשוואה ליעדים שלך: אם לא הצבת יעדים עסקיים – לא תגיע אליהם. אם אתה לא מודד את הביצועים שלך כנגד היעדים – הסיכוי שתגיע ליעדים אלו, קטן. כמה מכרת בחודשיים האחרונים? כמה כסף נכנס לך בחודש האחרון? בשנה האחרונה? כמה כסף צפוי להיכנס לך בחודשים הקרובים?
  • ניתוח המכירות לטובת דיוק המוצר/שירות שלך: כמה מכרת מכל סוג של מוצר / שירות? לדוגמא: האם עגילים נמכרים יותר משרשראות? האם ייעוץ לפי שעה נמכר טוב יותר בהשוואה לפרויקטים של ייעוץ? אולי כדאי לוותר על קו מוצרים אחד ולחזק או לפתח קו מוצרים אחר, כי זה מה שהלקוחות באמת מבקשים לקנות?
  • דיווח מדויק על ההכנסות שלך: האם הדיווח לרואה החשבון שלך משקף באופן מדויק את ההכנסות שלך? האם הצגת לנציג רשויות המס את ההכנסות שלך בצורה מלאה ומדויקת לפי החוק?

לסיכום: אם אתה בעל עסק קטן או בינוני, ועד היום לא חשבת על תוכנה לניהול העסק, אני מציע לך לחשוב על זה פעם נוספת. בהשקעה השווה לפספוס עסקה אחת וכמה פנקסי קבלות מבית הדפוס אתה יכול להתחיל להתנהל "כמו הגדולים", לדייק את העסק שלך, למכור יותר ולהתמקד במה שאתה עושה הכי טוב.

מאמר זה כלול במדריך לניהול עסקים קטנים. להורדת המדריך המלא ללא עלות לחץ כאן

X

שכחת סיסמתך?

הצטרף אלינו